Positieve werksfeer
Een bedrijf dat outplacement in zijn personeelsbeleid opneemt, investeert doorgaans in de werksfeer. De werknemers die in het bedrijf blijven, zien dat de werkgever om zijn werknemers geeft en probeert de getroffenen eerlijk te behandelen en te ondersteunen bij hun professionele heroriëntatie.
Als de getroffenen hulp krijgen die een professioneel alternatief opent, dan zijn negatieve uitingen en mediaberichten die hun reputatie schaden eerder zeldzaam. De oud-collega’s observeren de afhandeling van het scheidingsproces, het gedrag van de bedrijfsleiding en evalueren deze acties. Als het scheidingsproces door outplacement bijzonder eerlijk en respectvol is, blijft de motivatie van de medewerkers die in het bedrijf blijven behouden en kan zelfs leiden tot een sterkere loyaliteit. (Lees ook: Hoe het gebrek aan motivatie bij afslanken te voorkomen).
Krijg een goede reputatie
Met outplacement versterkt het bedrijf zijn positieve externe imago, b.v. B. richting leveranciers, klanten en vakbonden en last but not least een aantrekkelijke werkgever blijft (trefwoord “employer branding”). Wie wil er nu werken voor een bedrijf dat bekend staat om zijn ellendige behandeling van zijn eigen werknemers? Het gaat vaak ook om het behouden van de reputatie van het bedrijf in een stad of regio en het niet verliezen van de “License to Operate”. Een ander aspect: deelnemers aan het bedrijfsleven zijn tegenwoordig meer dan ooit met elkaar verbonden. Met andere woorden: succesvol scheidingsmanagement helpt ook als professionele paden elkaar weer kruisen, b.v. B. wanneer de medewerker overstapt naar de klantzijde.
Kostenbesparing
De vroege start van de outplacement begeleiding betekent kostenbesparing. Want hoe eerder klanten beginnen met zoeken, hoe eerder ze meestal een nieuwe baan vinden. Op deze manier kunnen de resterende looptijden van de arbeidsovereenkomsten worden verkort en kunnen eventuele langdurige juridische geschillen worden vermeden. Het veranderingsproces van het bedrijf wordt versneld en gefaciliteerd.